HEM  ARKIV  ESSÄER  FORUM  KONTAKT  LITTERATUR  RECENSIONER  REPORTAGE  SYNPUNKTEN  VÄRLDEN

 

Nyhetsbrev #6 2011


Årets sista nummer blir det sista numret där UEForums grundare Eva Persson är chefredaktör. Från och med januari 2012 lämnar hon över till Pia Cederholm.

 

I detta nummer för Eva och Pia ett långt samtal om den svenska utställningshistorien. Delvis är det Eva Perssons egen historia. Om det finns någon som personifierar Utställningssverige så är det just hon. UEForum lyfter på hatten och tackar Eva för hennes insatser.

 

God jul och gott nytt år, välkommen åter 2012!
UEForums redaktion


SYNPUNKTEN

TACK TILL VÅRA MEDARBETARE

Under det gångna året har många skribenter medverkat i UEForum. De kommer från Umeå i norr till Malmö i söder, från Helsingfors i öster till Göteborg i väster.
Möt dem alla i en bildkavalkad.



FOTO: SARA ERKERS

RECENSION

ÖVER ÄLVEN MED LJUD OCH UTSIKT

 

Hur gör man för att dra in staden, landskapet och utsikten i utställnings-rummet?
Eva Persson ser ett lyckat exempel på Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg, där man just nu iscensätter Älvsnabben – drömmen om ett annat Göteborg. Särskilt imponeras hon av ljuden i utställningen.



REPORTAGE


FOTO: KRISTOFFER SOLDAL

 

INTENSIVA DAGAR I VISBY

Riksutställningar står som arrangör till Intensivdagarna i Visby, en konferens för museifolk.

Kristoffer Soldal for dit och lät sig inspireras av alla de möjligheter som finns att utveckla museernas verksamhet. Men somligt gjorde honom också fundersam.

RÅGPEPPARKAKSSTÄNGER TILL JULGLÖGGEN

På Regionmuseet i Kristianstad finns Café Miró och där köar kristianstadborna varje dag vid den vackra lunchbuffén. Matkreatören Anita Ziemes pepparkaksstänger med råg ingick en dag i buffén, de försvann snabbt men UEForum fick receptet och förmedlar det härmed till sina läsare.



FORUM



FRÅN MONSTRANS TILL MONTER

Eva Persson formulerar sitt utställningsestetiska testamente i ett samtal med Pia Cederholm och önskar sig samtidigt en grundlig genomlysning av de svenska museernas utvecklingshistoria. Det långa samtalet utvecklar sig via många exempel till en försmak av just den utställningshistoria Eva Persson efterlyser. Bilderna visar medeltida relikgömma på lejontassar och postmodern monter på sköldpaddsben av Stefan Alenius.


LITTERATUR

GRANNLAND UNDER LUPP
Den hårt kritiserade utställningen om Danmarks forntid på Nationalmuseum i Köpenhamn har byggts om helt, men möter nu ny kritik. Och inte bara där mumlas det om de danska utställningarnas bristande sammanhang och självförhärligande chauvinism.

Ingrid Miljand har läst det senaste numret av Danske Museer.




Pias pressgrannar
VÅRT BEHOV AV BERÄTTELSER
På sista tiden har recensenter beklagat sig över att annars välgjorda utställningar missar att bygga upp en berättelse. Senast var det Maria Lantz som anmärkte på Moderna museets lovvärda fotosatsning En annan historia (dn.se 1/12): "Vad museet missat i sina ambitioner att visa så här mycket på en gång är att reflektera över sin samling. Utställningen lämnar betraktaren med ytterst få ingångar till verken och det gör att de speciella kvaliteterna tappats bort i flödet. Berättelserna saknas."

För en tid sedan råkade jag höra projektgruppen bakom en annan stor utställning hånfullt avfärda det här kravet på berättelser. De ansåg att berättelser trivialiserar det vetenskapliga innehållet, som om pedagogiska ambitioner vore förkastliga eller åtminstone ointressanta.

Så låt oss klargöra detta. En berättelse är det ramverk som ger mening åt varje detalj. Frånvaron av berättelser dränerar utställningar på den ack så viktiga känslan av sammanhang. Utan en berättelse finns ingen grund för det estetiska uttrycket. Vi kan helt enkelt inte undvara berättelsen på museerna.

Evangelisten Lukas behärskade konsten att berätta! Läs julevangeliet i Lukas 2 eller lyssna på när prästen Gavin Tyte rappar sin version av denna urberättelse. "The people were amazed at the story that they heard."