HEM  ARKIV  ESSÄER  FORUM  KONTAKT  LITTERATUR  RECENSIONER  REPORTAGE  SYNPUNKTEN  VÄRLDEN

 

Nyhetsbrev #3 2014


Välkommen till UEForums sommarnummer och en omväxlande bukett artiklar! Den här gången skriver vi om vuxna och barn, om lek och allvar, om teknik och historia, om minne och glömska och mycket annat. Tre tidiga hemmapappor dyker upp, liksom en sprallig utbildningsminister – fast han dyker snarare ner …

Trevlig läsning!
önskar redaktionen


SYNPUNKTEN

FOTO: GUGGENHEIM FOUNDATION

ETT VÄRLDSRIKE AV KONST
Knappast något annat varumärke har skördat lika stora globala framgångar inom kulturens sfär som Guggenheim. På tre olika kontinenter finns nu samma museikoncept, och fler museer är att vänta.
Alexandra Meincke ställer frågan vad detta kan innebära i förlängningen.

 

RECENSIONER

FOTO: ANDERS BJÖRKMAN/VBM

MED SMAK AV VÄSTERBOTTEN
I årets kulturhuvudstad Umeå ligger Västerbottens museum, ett livfullt och trivsamt besöksmål.
Pia Cederholm jämför de utställningar besökaren möts av i dag med dem som fanns förr, och upptäcker ett länsmuseum som följt med sin tid.

FOTO: NORSK TEKNISK MUSEUM

DE SMÅ TINGENS DEMOKRATI
”Du kan ikke unngå å bli engasjert!” Så lyder Norsk teknisk museums löfte till den som besöker den stora jubileumsutställningen Ting. Denna utställning, som invigdes av kung Harald i april, försöker koppla ihop demokratins utveckling med teknologins.
Per Magnus Finnanger Sandsmark tog reda på om det fungerar.

FOTO: KATARINA NIMMERVOLL/SHM

FRÅN MASSGRAV TILL MUSEUM
På Gotlands museum i Visby finns redan en utställning om slaget 1361. Nu har också Historiska museet i Stockholm fått en: Massakern vid muren – slaget om Gotland 1361.
Katrin Friberg har sett en lyckad utställning om en otäck händelse.

 

COLLAGE:LASSE SANDBERG (DETALJ)

KNAPPT RÖKEN AV ETT SPÖKE
Livrustkammaren har de perfekta lokalerna för en lekfull utställning om Spöket Labans värld.
Ewa Wadell saknar dock mer av sinnliga inslag som hade kunnat engagera de allra minsta barnen. Det blir för textbaserat, för tunt och för trångt.


LITTERATUR

SÅ FUNKAR DET FÖR UTSTÄLLARE
Hur var det nu man gjorde? Matnyttig information, goda råd och specifika tips kan vara just vad man behöver under utställningsproduktionen.
Ingrid Miljand har läst de två senaste böckerna i Riksutställningars serie av guider.

TILL HISTORIENS LOV
Genom att lära känna vår historia på djupet kan vi få styrka, inspiration, bättre omdömesförmåga och en fastare grund för våra liv. Det lovar Sten Rentzhog i sin nya bok Tänk i tid.
Pia Cederholm recenserar den.


ESSÄ

FOTO: JOHAN FERNER STRÖM

BARNPERSPEKTIV UR OLIKA VINKLAR
Utställningar om barns skiftande villkor och för barns fria funderingar kan utformas på olika vis.
Ulla Arnell och Agneta Sommansson har studerat lekarna i en handfull utställningar och när de summerar sina intryck kvarstår några obesvarade frågor som skulle kunna vidga diskussionen.


FORUM

PROJEKT SOM GÖR SKILLNAD
Både HAIKU och dess arvtagare FOKUS kommer att få varaktig betydelse för hur människor med funktionshinder representeras på svenska museer. Det menar Diana Chafik som gör några klarlägganden och svarar på kritiken från Ewa Wadell i förra numret.

 

Pias pressgrannar

METAKRITIK PÅ NORSKA
Har du lagt till webbsidan utstillingskritikk.no i din favoritlista? Gör det annars! Det är UEForums piggare och mer snabbfotade norska kusin, en sajt inte bara ägnad utställningskritik utan också reflektion över utställningskritik. Om du nyss läst Per Magnus Finnanger Sandsmarks recension av Ting på Norsk teknisk museum, som vi publicerar i detta nummer, kan du på utstillingskritikk.no läsa hans egen analys av just den recensionen, ”Mange ting i en helhet”.

En av Finnangers poänger är att utställningskritik måste ta avstamp i en individuell och därmed subjektiv upplevelse. Och så slår han ett slag för utställningsrecensionen: ”Museerna mår bra av att bli recenserade. Inte minst därför att det sker för sällan.” Han menar att bristen på kritik får utvecklingen av goda utställningsidéer för vuxna besökare att stagnera, medan den större konkurrensen från andra aktiviteter för barn också tvingar fram en större kreativitet hos museerna.

Finnanger summerar uppdraget så här: ”Kritiken kommer aldrig att bli tillräckligt bra eller korrekt eller rättvis. Kritiken är ett sätt att reflektera kring utställningen och den kommer alltid att präglas av det medium där den publiceras och av kritikern. Kritikern bör först och främst vara nyfiken.”