HEM  ARKIV  ESSÄER  FORUM  KONTAKT  LITTERATUR  RECENSIONER  REPORTAGE  SYNPUNKTEN  VÄRLDEN

 

BAKOM KULISSERNA PÅ NYA DANSMUSEET

 

Dansmuseet i Stockholm har flyttat till nya lokaler på Drottninggatan 17, ett par kvarter från den tidigare adressen vid Gustav Adolfs torg. UEForums Jan Ohlin tittade in mitt under det kreativa stöket mellan flytten och nyöppnandet.

 

Återigen hamnar Dansmuseet i ett gammalt bankpalats. Lokalerna är mindre än de förra, men läget utmärkt, med en ständig ström av förbipasserande mellan riksdagshuset och Sergels torg. Museet ska öppna med nya utställningar i slutet av oktober 2013. Från gatan kommer besökaren in till restaurang och butik, därefter till en magnifik sal, hög och luftig, med originaldetaljer från husets byggnadsår 1908, kompletterad med beslag i gammal stil för upphängning av modern belysningsutrustning.

 

De nya utställningarna växer fram under scenografen Charles Korolys vakna blick och inspirerade vision.
– I den stora salen kommer vi att erbjuda dansföreställningar och andra aktiviteter, förklarar Koroly.

 

 

I nästa rum växer den nya utställningen fram. Besökaren ska få följa museets grundare Rolf de Maré på hans resor runt världen. Det blir en kompakt och dynamisk utställning, där lastpallar och transportlådor ska understryka resandet. Kostymer, instrument och dansens alla attribut samsas på ett begränsat utrymme. Olika delar ska kunna bytas ut fortlöpande, för att skapa förnyelse.
– Det ska vara en fast utställning, men med delar som kan förändras, säger Koroly.

 

Teknikern Sabina Nurmiranta förbereder samlingarna för en ny utställning.

Utställningstexterna ska finnas i skrollbara dataskärmar. En docka i danskostym räcker fram händerna, beredd att hålla den läsplatta som kommer att vara på plats när utställningen öppnar.

 

I salarna pågår en intensiv aktivitet. Stegar mot taket, byggpapp på golvet, dockor får kläder, tekniker arbetar med montering av föremål och belysning. På väggarna hänger fantasieggande bilder av danskostymer, målade av legendariska konstnärer och scenografer.

 

Danskostymer målade av (till vänster) Nils Dardel och (till höger) Francis Picabia.

 

 

Väggar med infällda montrar ska visa en del av museets samling av modeller för scenografi.
– Vi kommer att kunna visa fler modeller än tidigare, var och en med inbyggd ljussättning, förklarar Koroly, och visar hur det lilla utrymmet kommer till liv när ljuset tänds.

 

I källarvåningen, gallerie Rolf de Maré blir det plats för tillfälliga utställningar. Den första pågår redan under byggtiden: Gravity Language, en fotoutställning av den franske fotografen Denis Darzacq. Hans bilder visar unga dansare i snurrande volter, frysta av kamerans snabba slutare. Som i en dröm flyger de med koncentrerad blick, svävande ovanför marken, på gator och genom stormarknader.

 

Foto: Denis Darzacq

 

Galleriet byter skepnad och stämning till nästa utställning.
– När vi öppnar i oktober kommer vi att visa både delar av museets stora samling av dräkter från den Ryska baletten, och flera nyförvärv. Utställningen ska heta Sleeping Beauty, berättar Charles Koroly.

En stor häst ligger och sover på golvet, i väntan på att flyttas ner till galleriet, tillsammans med en ballerina och en björn. Det är drömlikt, mytologiskt och mystiskt.

 

Tack för titten! UEForum önskar lycka till i de nya lokalerna och lovar att snart komma tillbaka.

 

Text och foto (där ej annat anges):Jan Ohlin
JO är utställningsproducent och frilansjournalist.

Koroly
Synpunkten

UtställningsEstetiskt Forum – Sveriges enda tidskrift om museer och utställningskritik

Tidigare REPORTAGE i ARKIV